Saffransglass med varm hallonsås



Frys: Minst 4 timmar

Saffransglass:
2 ägg
1 dl strösocker
2½ dl mjölk
2 dl vispgrädde
0,5 g saffran

Gör så här: Vispa ihop ägg och och socker och blanda ner mjölken. Häll sedan över i en kastrull och låt sjuda i försiktigt under omrörning tills den blir tjock. Ta kastrullen från värmen.
När smeten har svalnat - rör ner grädde (ovispad) och saffran. Häll upp i en fyrkantig form eller burk och frys i några timmar. Ta fram glassen en ganska lång stund före servering så att den hinner tina.
Skär den antingen i skivor eller gröp ur glassbollar.

Tips: När smeten sjudar är det lätt att den bränns fast så rör om hela tiden! :) Om ni vill ha mycket glass, dubbla då receptet 3 ggr, det gjorde jag och då fylldes hela skålen på bilden. 

Hallonsås:
3 dl hallon (färska eller tinade frysta)
2 msk florsocker

Gör så här: Mixa hallonen till en jämn smet. Häll smeten i en kastrull och sikta ner florsocker. Värm under omrörning tills sockret har löst sig.


Kom ihåg att om du har kommenterat här förut och sedan skriver en anonym kommentar så kan jag fortfarande se vem du är.
Postat av: juliasellin[foto&vardag]

Svar : Ååh tack! Jag älskar den!



Det där ser riktigt gott ut!

2011-12-27 @ 12:35:43
URL: http://jjuliassellin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag ser)

Din blogg:

Skriv här gullunge:

bloglovin
Trackback
RSS 2.0