go skating


En bild från igår när jag och Ludde åkte skridskor, helt oredigerad så ni vet hehe :P Var lixom tvungen att säga det ;) Men iaf, ni som inte gjort det det här året, do it! Det är ju fett kul och man kan få jättehäftiga foton! :)

Kom ihåg att om du har kommenterat här förut och sedan skriver en anonym kommentar så kan jag fortfarande se vem du är.
Postat av: Johanna

Skillnaden mellan jpeg och raw är att om man använder raw, kan man efter behandla bilden och ändra tex vitbalansen i efterhand till det man vill ha. Det blir inte bättre kvalité, men om bilden blir felexponerad (tex för kort slutartid) så behåller den mycket mer kvalité efter mycket redigering. Eller ja, men andra ord så tål bilden mer redigering och behåller sin kvalite enklare. Men alla bilder kräver redigering om man fotar i raw, är "rå", så man måste redigera den till "önskad effekt". Raw tar dock cirka dubbelt så mycket minne. Och man behöver ladda ner "camera raw" för att kunna göra det. Så i sånna fall måste man först redigera i camera raw (typ förenklad verison av photoshop), och sen kan man öppna den i photoshop.

Så om man har orken att redigera varje bild lite mer, så är det ett jättebra alternativ!



Hoppas du fattar, haha! Tack så mycket förresten :)

2012-02-13 @ 20:47:50
URL: http://johannasfoton.webblogg.se/
Postat av: Johanna

Jag gjorde det förrut, men då andvände jag en annan dator för att redigera på. Och nu är den sönder, så jag kan inte göra det längre. För på våran andra dator finns det inte minne för photoshop och camera raw så jag valde photoshop :)

2012-02-13 @ 22:04:42
URL: http://johannasfoton.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Snygg bild! :P

2012-02-13 @ 22:59:04

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag ser)

Din blogg:

Skriv här gullunge:

bloglovin
Trackback
RSS 2.0